czwartek, 29 września 2011

Wiosna - charakterystyka


Witaj. Zgodnie z obietnicą zamieszczam krótki opis typów kolorystycznych, początkowo skupiając się na podziale najbardziej znanym, czyli na 4 typy kolorystyczne.

Dzisiaj zaczniemy od Pani Wiosny - świeżej i pięknej jak wiosenny poranek.
Kolejne pory roku już wkrótce.


Z czym kojarzy się nam wiosna? Piękne, niebieskie niebo, pierwsze promienie ciepłego słońca, zieleń młodej trawy, krokusy, żonkile - to dla mnie najważniejsze atrybuty wiosny.
Ta pora roku jest zdecydowanie delikatna, nieśmiała, ale kolorowa. Kolory są świeże, ale nie mocno nasycone. Nie ma wielu kontrastów. Taka też jest Pani Wiosna.

Jej skóra jest ciepła w odcieniu, delikatna, trochę blada o kolorze brzoskwiniowym, kości słoniowej, jasnozłotym. Jeżeli pojawiają się piegi, są one w kolorze złota. Często się rumieni. Dość łatwo się opala, nawet na ciemny brąz.

Włosy zazwyczaj w kolorze blond: lnu, słomianym, platynowym, miodowym, jasnobursztynowym, a nawet jasnorudym czy orzecha laskowego. Najważniejszy jest ciepły, złotawy połysk.

Oczy są niebieskie lub zielone, rzadziej miodowe. Tęczówka ma bardzo wyraźny kolor, ale nadal pozostaje on jasny - oczy błyszczą i przyciągają spojrzenie innych.

Najczęściej wskazywane jako typy wiosenne:
Charlize Theron





Cameron Diaz







Kolory dla Wiosny
Należy pamiętać, że kolory dla wiosny muszą być ciepłe, ale też delikatne.


Oto przykładowa lista kolorów:

  • kremowa biel
  • biel wełny
  • brąz migdałowy
  • brąz orzechowy
  • terakota
  • beż
  • złoty
  • waniliowy żółty
  • róż złamany odrobiną pomarańczy
  • łososiowy, brzoskwiniowy, morelowy
  • czerwień makowa
  • koralowy
  • czerwony fiolet
  • ciepły fiolet
  • niebieski kolor niezapominajek
  • chabrowy
  • zielony (niedojrzałe jabłko, wiosenna trawa, groszkowy)
  • zieleń lipowa
  • ciepłe odcienie szarego



Pamiętaj, że każda wiosna ma jeszcze swoje trzy odcienie: jasny, ciepły i czysty. Różnice są czasem bardzo niewielkie. Wykrywa się je za pomocą chust do analizy kolorystycznej. Pokazują one, że wiosna jasna dobrze wygląda czasem w kolorach Lata, Wiosna Czysta - w kolorach Zimy, a Wiosna Ciepła w kolorach Jesieni.


Pamiętaj! Powyższe kryteria są tylko poglądowe. Aby przekonać się o swoim typie kolorystycznym, wykonaj profesjonalna analizę - na którą bardzo serdecznie Cię zapraszam.

W następnym odcinku: Pani Lato.



wtorek, 20 września 2011

Wiosna, lato, jesień, zima ... i nie tylko

Na przełomie dwóch sezonów: lata i jesieni postanowiłam napisać słów kilka na temat czterech pór roku w analizie kolorystycznej. Uściślając, powinnam napisać: dwunastu pór roku, a nie czterech ;)

Jak już pisałam w nieodległej przeszłości, podstawowa analiza kolorystyczna opiera się na czterech typach kolorystycznych, nazwanych od pór roku: Wiosną, Latem, Jesienią i Zimą. Jednak dla specjalistów w tej dziedzinie cztery typy to zdecydowanie za mało. Wyobraź sobie cały świat lub choćby tylko Polaków podzielonych na cztery typy urody. Jak wielu z nas mogłoby się przyporządkować do danego typu? Bez badań statystycznych mogę obstawić 10%. Cała reszta ludności naszego pięknego kraju uważałaby się na tzw. typ mieszany. Zaznaczam jednak głośno i wyraźnie: nie istnieje typ mieszany! Mądre głowy z wprawnym okiem rozszerzyły podział najpierw do 8, później do 12 typów kolorystycznych, aby ułatwić nam określenie najlepszych dla nas kolorów. Oznacza to, że każda z pór roku ma 3 podtypy wskazujące na czystość, wyrazistość oraz głębokość cech  kolorystycznych.

Zacznijmy jednak od początku - aby określić swój typ kolorystyczny określamy temperaturę (i nie chodzi tu o 36,6 ;) ), walor i chromę poprzez obserwację skóry, włosów, oczu - to pozwala na określenie dominującego atrybutu kolorystycznego. 

Gdy wybierzemy jeden z dominujących atrybutów (odcień, walor, chromatyczność), wybór typu kolorystycznego zawęża nam się do dwóch typów kolorystycznych. Do wyboru mamy: 
Wiosna (Jasna, Ciepła, Czysta)
Jesień (Ciepła, Głęboka, Zgaszona)
Lato (Jasne, Chłodne, Zgaszone)
Zima (Głęboka, Chłodna, Czysta)

Podsumowując:
Jeżeli na pierwszy plan wysuwa się odcień, możesz być typem zimnym (Chłodne Lato lub Chłodna Zima) lub ciepłym (Ciepła Wiosna lub Ciepła Jesień). Gdy najważniejszy jest chromatyczność, możesz być typem czystym (Czysta Wiosna lub Czysta Zima) lub zgaszonym (Zgaszone Lato lub Zgaszona Jesień). Jeżeli natomiast dominuje u Ciebie walor, możesz być typem jasnym (Jasna Wiosna lub Jasne Lato) lub typem ciemnym (Ciemna Jesień lub Ciemna Zima).

Należy pamiętać, że przeprowadzenie analizy kolorystycznej wymaga wprawnego oka, dobrego oświetlenia  i odpowiednich narzędzi. Testy z kilkoma pytaniami zamieszczane w książkach, gazetach oraz Internecie mogą być wskazówkami, natomiast w małej ilości przypadków dadzą 100% określenie prawidłowego wyniku.

Wkrótce krótka charakteryzacja typów kolorystycznych.

sobota, 17 września 2011

Jeśli to fiolet, ktoś umrze

Ostatnie dni upłynęły mi na słodkim lenistwie nad brzegiem jeziora oraz na nadrabianiu zaległości literaturowych. 
Jedną z książek, którą postanowiłam podzielić się ze wszystkimi sympatykami kolorów jest "Jeżeli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie" Patti Belatoni. 
W prosty sposób odkrywa ona w jaki sposób twórcy filmów wpływają na uczucia widzów poprzez użycie konkretnego koloru. Dla mnie jest to zaskakująca i odkrywcza książka, która utwierdza mnie w przekonaniu, że kolor ma ogromny wpływ na to, jak postrzegamy rzeczywistość. Zwracajmy więc uwagę na to, jakie kolory nas otaczają.



Kilka słów od autorki:

"Początki tej książki sięgają ponad dwadzieścia lat temu, kiedy (...) potrzebowałam dowiedzieć się czegoś o decyzjach kolorystycznych [studentów]. Poprosiłam ich, żeby przynieśli do klasy to, co uważają za 'Czerwień'. Bez żadnych dodatkowych instrukcji i dyskusji. W dniu wyznaczonych zajęć studenci przyszli ubrani w czerwień i jak było do przewidzenia przynieśli ze sobą farby, kolorowe próbki z tkaninami i papier do pakowania. Zalali nawet pokój czerwonym światłem. Przynieśli też skądinąd nieoczekiwane - pikantne papryczki, rozgrzewającą mięśnie maść, migocące i wyjące zabawkowe wozy strażackie, czerwone i gorące kuleczki cynamonowe i muzykę rock'and'roll. To czego doświadczyliśmy wszyscy tego dnia, zmieniło naszą świadomość koloru na zawsze.
Uświadomiliśmy sobie, jak reagujemy na 'Czerwień'. Studenci kompulsywnie połykali pikantną salsę, rozmawiali głośniej i podgłośnili muzykę rockową. Zwłaszcza mężczyźni pocili się podekscytowani (...) 
Wszyscy zgodzili się powtórzyć eksperyment w następnym tygodniu, z innym kolorem. Wybrali niebieski (...)
Tym razem studenci przynieśli coś zupełnie innego - wielkie błękitne poduszki, miętusy i muzykę New Age. W przeciągu kilku minut ci sami głośni i niesforni młodzi ludzie z poprzedniego tygodnia przestali rozmawiać, zrelaksowali się, a nawet stali się apatyczni. Klasę wypełnił spokój. Wcześniej w biegu opuszczaliby salę, teraz nie chcieli się nigdzie ruszyć. Stało się jasne, że cokolwiek to było, wymagało dalszych badań."

To tylko fragment wstępu - więcej ciekawych kąsków znaleźć można zagłębiając się w kolejne strony. Książka podzielona jest na 6 rozdziałów. Każdy z nich opisuje jeden kolor oraz jego rolę w filmie. Jako przykłady wskazanych jest kilkadziesiąt filmów, w których można śledzić to, co opisuje autorka. Czytanie książki połączone z oglądaniem filmów - wtedy teoria pokryje się z praktyką :)

Książka będzie niebywałą gratką dla wielbicieli koloru i filmów. Polecam!

 

piątek, 2 września 2011

czwartek, 1 września 2011

Zapraszam Cię na randkę


Koniec z zakupami pochłaniającymi godziny i szafą ubrań, które nigdy nie ujrzały światła dziennego! Analiza kolorystyczna - gdy zostanie przez Ciebie odkryta - uprości Twoje życie pod wieloma względami.


zdjęcie pochodzi z serwisu www.dailymail.co.uk

Dlaczego? 

Kolor może sprawić, że będziesz wyglądała na młodszą i bardziej wypoczętą. Odpowiednio dobrany podkreśla kolor oczu i ust. Działa jak cudowny lifting i jest jak najlepszy korektor na cienie pod oczami.

Źle dobrany sprawi, że skóra będzie wyglądała na zmęczoną, oczy stracą swój blask, na twarzy widoczna będzie każda plamka, zmarszczka, przebarwienie czy wyprysk.

Analiza kolorystyczna jest więc niezbędna, aby określić gamę kolorystyczną, która będzie działała na Twoją korzyść.


Zapraszam więc na pierwszą randkę - tym razem internetową - z analizą kolorystyczną :)


Na początek - szybkie przypomnienie kilku faktów :) Zapraszam do posta Na początku był eksperyment - znajdziesz tu informację kto, jak i kiedy odnalazł dla świata analizę kolorystyczną.

Analiza określa typ kolorystyczny, który jest drogowskazem w świecie kolorów, zawęża wybór do konkretnych barw i wskazuje korzystne ich połączenia.

Jak przebiega analiza kolorystyczna?
Umawiając się na sesję, dostaniesz kilka wskazówek, do których należy się dostosować, aby osiągnąć jak najwyższą jakość usługi. Spotkanie zaczniemy  od wywiadu, który ustali Twoje potrzeby i oczekiwania w stosunku do usługi.

Po ustaleniu wszystkich niezbędnych spraw możemy przejść do najciekawszego! Pierwszą i najważniejszą czynnością jest zbadanie klimatu kolorystycznego, w którym się znajdujesz - pomogą w tym folia złoto-srebrna oraz ramy temperaturowe. To pozwoli na przyporządkowanie Cię do jednej z dwóch grup: zimnej lub ciepłej.
Po określeniu temperatury czas na poznanie kolorów, które będą podkreślały Twoją urodę, następnie na eliminację i pożegnanie kolorów niekorzystnych. Odbywa się to za pomocą chust, tam kolorystycznych, makijażu i innych dodatków. Zobaczysz, jak Twoja skóra pięknieje, gdy jesteś otoczona właściwym kolorem!


Analiza kolorystyczna trwa dwie do trzech godzin i kończy się określeniem typu kolorystycznego wraz z korzystnymi kolorami.


Standardowy podział na 4 pory roku, stworzony przez Johannes'a Itten'a był już wiele razy krytykowany. Jednak pozostanie przy klasyce uważam za najbardziej właściwe. Jest to jednak klasyka z odrobiną nowoczesności, ponieważ nigdy nie przekonywał mnie podział tak zawężony - przecież na świecie  nie mogą istnieć tylko 4 typy urody. 
Model stosowany przeze mnie opiera się więc na klasycznej zimie, wiośnie, lecie i jesieni - jest jednak zdecydowanie rozszerzony. Każda z pór roku ma w sobie trzy podkategorie, co sprawia, że typów kolorystycznych jest dwanaście, a nie cztery.